Welkom bij AntiWitwas, de toepassing die u helpt bij uw verplichtingen in het kader van de antiwitwaswetgeving.
AntiWitwas begeleidt de makelaar in het vervullen van zijn antiwitwas-verplichtingen.
Via de tool kunt u verschillende taken uitvoeren: het screenen van uw cliënten en contractspartijen en het opmaken van hun risicoprofiel, het berekenen van het waakzaamheidsniveau van een transactie en het eventueel melden aan het CFI*.
*Vanwege een wijziging bij de CFI/CTIF zullen meldingen vanaf 01/10/2024 niet langer automatisch worden doorgestuurd. Via de AWW-tool kunt u een bestand downloaden dat u vervolgens zelf moet indienen via het goAML-portaal van de CFI/CTIF. In de AWW-tool zal ook een stappenplan beschikbaar zijn met instructies voor het indienen.
AntiWitwas is voorbehouden aan BIV-leden.
Echter kunnen ook medewerkers hiervan gebruik maken, dit op voorwaarde dat er zich een actief BIV-lid in de organisatie bevindt en dit BIV-lid de tool heeft geregistreerd.
In 1993 beoogde de antiwitwaswet preventieve maatregelen te installeren ten aanzien van ondernemingen en personen die een financieel beroep uitoefenen.
Deze wet voerde de verplichting in tot samenwerking met het oog op het opsporen van verdachte verrichtingen waarvan vermoed wordt dat zij verband houden met het witwassen van geld afkomstig uit verdachte of criminele bron.
Nadien is gebleken dat ook niet-financiële beroepen geconfronteerd werden met gevallen van witwassen van zwart geld in de legale economie.
Om tegemoet te komen aan de vindingrijkheid van sommige criminelen werden ook niet-financiële beroepen, zoals vastgoedmakelaars, onder de toepassing van de antiwitwaswet gebracht. Zo vallen de vastgoedmakelaars sinds 1998 onder toepassing van de antiwitwaswet, syndici en rentmeesters sinds 2004.
Met de nieuwe Antiwitwaswet van 18 september 2017 worden de syndici echter aan het toepassingsgebied onttrokken van de antiwitwasreglementering. Het was immers steeds twijfelachtig dat syndici een rol kunnen spelen in het vermijden van witwaspraktijken, aangezien zij als vastgoedbeheerder binnen appartementsgebouwen daarmee nagenoeg nooit geconfronteerd worden.
AntiWitwas is beschikbaar in het Nederlands en in het Frans.
Wisselen van taal doet u door rechts bovenaan op "NL" of "FR" te klikken en de gewenste taal te selecteren.
Uw keuze wordt onthouden voor uw volgende aanmeldingen.
U kunt voor meer informatie rond de antiwitwas-wetgeving terecht bij FOD economie en bij BIV.
Voor informatie over de pan-Europese AntiWitWas maatregelen kan u terecht bij GoAML.
Om aan te melden bij AntiWitwas surft u naar www.antiwitwas.be en klikt u in de rechterbovenhoek op de knop “aanmelden”.
Indien u nog niet over een account beschikt, dan dient u zich eerst te registeren.
U klikt hiervoor op “Een nieuwe Immo-Connect account aanmaken”.
U doorloopt de stappen om een account aan te maken. (voor uitgebreide instructies)
Een verplichte stap voor het gebruiken van AntiWitWas houdt in dat u uw eID moet koppelen aan uw account.
Deze koppeling is nodig om later de aanmelding met eID te kunnen uitvoeren.
Na uw persoonlijke gegevens vult u ook de gegevens van uw organisatie verder aan.
Eens uw profiel en organisatie volledig zijn, kunt u verder met de registratie op AntiWitwas.
Wanneer u geregistreerd bent, kan u steeds aanmelden met eID, en na uw eerste aanmelding ook met ItsMe.
U klikt op “Aanmelden via eID”.
Indien de installatie van de eID-software correct is, zal de browser op dit punt vragen uw certificaat te selecteren.
Vervolgens dient u de pincode van uw eID in te geven. (Voor een uitgebreidere uitleg)
Bij een succesvolle aanmelding krijgt u in de rechterbovenhoek uw naam te zien, gevolgd door uw organisatie.
Ziet u dit niet, klikt u op uw naam en selecteert uw organisatie als "actieve organisatie".
AntiWitwas is voorbehouden aan BIV-leden.
Echter kunnen ook medewerkers hiervan gebruik maken, dit op voorwaarde dat er zich een actief BIV-lid in de organisatie bevindt en de tool heeft geregistreerd.
De eerste die zich voor een organisatie aanmeldt, zal de beheerder worden van de organisatie. Idealiter is dit de zaakvoerder.
Hij/zij beheert het profiel van de organisatie en kan/moet medewerkers toevoegen/bevestigen.
Om een medewerker toegang te geven tot AntiWitwas, dient die medewerker zelf te beschikken over een Immo-Connect account. (voor een gedetailleerde uitleg)
Als de medewerekr bestaat, kan de beerder deze zelf toevoegen aan de organisatie. Hiervoor gaatde beheerder naar het tabblad 'Medewerkers' in de organisatie en klikt daarna op de knop 'toevoegen'. Hier kan de beheerder van de organisatie de naam van de medewerker ingeven om deze op te zoeken en toe te voegen.
De medewerker kan zelf ook toegang vragen tot de organisatie door een profiel aan te maken, en dan de organisatie op te zoeken in 'mijn organisaties'. (uitgebreide instructies)
Als de organisatie bestaat kan de medewerker kiezen om toegang te vragen tot de organisatie.
De volgende stap is het inlezen van de eID, zo worden de nodige erkenningen opgehaald en zal de medewerker later ook kunnen inloggen met eID.
De beheerder dient zich vervolgens aan te melden en de medewerker te bevestigen binnen de organisatie.
Dit zal gebeuren door, als beheerder, na aanmelding, rechtsboven op uw naam te klikken en "Mijn organisaties" te kiezen.
Er zal een oranje aanduiding zijn op uw overzichtspagina wanneer er medewerkers op “wacht op bevestiging” staan.
U kunt hier op klikken om u onmiddellijk naar deze pagina te begeven.
U klikt op de knop “wacht op bevestiging” en dient de medewerker binnen de organisatie te bevestigen.
U kan hierbij kiezen of u de medewerker ook beheerder wilt maken en u kan de medewerkersinformatie aanpassen.
Op het volgende scherm zal u de toegangsrechten voor de geregistreerde tools kunnen instellen.
Dit kan natuurlijk enkel op voorwaarde dat de medewerker de eID kaart gekoppeld heeft aan zijn/haar profiel en over de nodige erkenningen beschikt.
Binnen de toepassing AntiWitwas bestaan er twee types gebruikers.
Enerzijds is er het type "kantoormedewerker", anderzijds het type "antiwitwas-verantwoordelijke".
Het verschil tussen de taken van de kantoormedewerker en de antiwitwas-verantwoordelijke, kan u terugvinden bij het onderdeel "Wat is het verschil tussen een kantoormedewerker en een antiwitwas-verantwoordelijke?".
Om antiwitwas-verantwoordelijke te worden binnen de toepassing AntiWitwas, dient u te beschikken over een geldig BIV-nummer en dat uw eID verbonden is aan uw profiel.
In de toepassing zal aangegeven worden of er voor uw organisatie reeds een antiwitwas-verantwoordelijke is aangeduid.
Om ervoor te zorgen dat u geen antiwitwas-verantwoordelijke meer bent, volgt u deze stappen:
Zo kunt u de toepassing opnieuw gebruiken als kantoormedewerker in plaats van antiwitwas-verantwoordelijke.
De AntiWitwas-tool zal u begeleiden bij het screenen van uw cliënten en contractspartijen en zal u adviseren inzake cliëntacceptatie.
Vervolgens kan u ook het waakzaamheidsniveau (risicoprofiel) van uw cliënten en contractspartijen bekijken.
Tot slot kan u de betrokken partijen samenbrengen in een transactie en ook hier het waakzaamheidsniveau (risicoprofiel) van berekenen.
Het berekenen van de adviezen gebeurt aan de hand van een "wizard" die u de nodige vragen stelt en u gaandeweg vraagt de benodigde bewijsstukken toe te voegen.
U krijgt enkel de vragen te zien die van toepassing zijn en u zal merken dat deze voornamelijk bestaan uit aan te vinken antwoorden.
Op deze manier kan u vrij vlot aan uw verplichtingen voldoen.
Wanneer de toepassing u een verhoogde waakzaamheid adviseert, kan u ook meteen overgaan tot het melden van de betreffende cliënt, contractspartij of transactie.
De antiwitwas-verantwoordelijke kan elke melding van zijn/haar kantoormedewerkers evalueren en al dan niet doormelden aan het CFI* (Cel voor Financiële Informatieverwerking).
Via een handige meldingspagina kan zowel de kantoormedewerker als de antiwitwas-verantwoordelijke de status van eventuele meldingen opvolgen.
Het geheel van uw activiteiten in de AntiWitwas-tool is digitaal raadpleegbaar en via een handige zoekfunctie vindt u meteen de juiste cliënt, contractspartij of transactie.
Om te voldoen aan de nodige verplichtingen, blijft alles ook bewaard tot op z’n minst 10 jaar na het beëindigen van uw relatie met de betreffende cliënt of contractspartij.
*Vanwege een wijziging bij de CFI/CTIF zullen meldingen vanaf 01/10/2024 niet langer automatisch worden doorgestuurd. Via de AWW-tool kunt u een bestand downloaden dat u vervolgens zelf moet indienen via het goAML-portaal van de CFI/CTIF. In de AWW-tool zal ook een stappenplan beschikbaar zijn met instructies voor het indienen.
AntiWitwas abonnementen:
Er zijn drie mogelijke abonnementsvormen:
De abonnementen moeten worden aangekocht per onderneming en zijn één jaar geldig vanaf de datum van aankoop (dus niet per kalenderjaar). Indien een abonnement vervalt, kan er uiteraard een nieuw abonnement worden aangekocht.
Zodra het abonnement niet meer geldig is, wordt het standaard transactiebedrag aangerekend.
De abonnementen kunnen worden aangekocht vanuit de AntiWitWas-tool zelf, actuele prijzen vindt u hier.
Standaardprijs:
Binnen de tool AntiWitwas bestaan er twee soorten gebruikers, de kantoormedewerkers en de antiwitwas-verantwoordelijken.
Iedere medewerker van een organisatie die gebruik maakt van de AntiWitwas-tool, is een kantoormedewerker.
De kantoormedewerker kan:
Per kantoor moet ook minstens één antiwitwas-verantwoordelijke aangeduid worden.
De antiwitwas-verantwoordelijke heeft alle rechten die van toepassing zijn op de kantoormedewerker.
Daarnaast kan de antiwitwasverantwoordelijke ook:
Om AntiWitWas verantwoordelijke te worden moet u een geldig BIV-nummer aan uw profiel gekoppeld hebben.
Het antiwitwasreglement stelt dat deze persoon over de nodige beroepservaring, het hiërarchisch niveau en de bevoegdheden dient te beschikken die nodig zijn om deze functie effectief en autonoom te kunnen uitoefenen.
Om antiwitwas-verantwoordelijke te worden, kunt u meer informatie vinden bij het onderdeel "Hoe kan ik antiwitwas-verantwoordelijke worden?".
*Vanwege een wijziging bij de CFI/CTIF zullen meldingen vanaf 01/10/2024 niet langer automatisch worden doorgestuurd. Via de AWW-tool kunt u een bestand downloaden dat u vervolgens zelf moet indienen via het goAML-portaal van de CFI/CTIF. In de AWW-tool zal ook een stappenplan beschikbaar zijn met instructies voor het indienen.
*Vanwege een wijziging bij de CFI/CTIF zullen meldingen vanaf 01/10/2024 niet langer automatisch worden doorgestuurd. Via de AWW-tool kunt u een bestand downloaden dat u vervolgens zelf moet indienen via het goAML-portaal van de CFI/CTIF. In de AWW-tool zal ook een stappenplan beschikbaar zijn met instructies voor het indienen.
Bij de ingave van een contact, wordt de opsplitsing gemaakt tussen een persoonlijk contact of een organisatie.
Bij een persoonlijk contact dienen onder andere volgende gegevens ingevoerd te worden:
Als het gaat om een organisatie, moeten onder andere volgende gegevens worden aangevuld:
De Antiwitwas-Tool slaat de ingave op telkens u naar een vorige of volgende stap gaat, alsook bij het beëindigen (bewaren) van de 'wizard'.
Wanneer u een contact (identificatie, screening of risicoprofiel) of transactie tijdens het ingeven wil opslaan nog voor u de 'wizard' volledig heeft doorlopen, kan dus u ook gebruik maken van de knoppen 'Vorige' en 'Volgende'.
Houd er rekening mee dat alles wat opgeslagen wordt niet meer aangepast kan worden. Als je iets verkeerd hebt ingegeven en je wilt dit opslaan, dan zal je een nieuwe bewerking van het contact of een nieuwe transactie moeten starten.
U kan een contact steeds bijwerken. Bijvoorbeeld wanneer u een contact reeds ingegeven hebt en hierbij een risicoprofiel hebt berekend en/of het contact reeds in een transactie gebruikt hebt.
Op het overzicht van de contacten klikt u op de knop "profiel" bij het desbetreffende contact.
Dit brengt u naar de profielinformatie van uw contact.
Via de knop 'Bewerken' kan een kopie worden gemaakt van het betreffende contact, waarop u de vragen/antwoorden kan aanpassen waar nodig en zo de nieuwe screening en risicoprofiel kan vervolledigen.
Bij het aanmaken van een transactie, dienen volgende gegevens te worden ingevuld:
Voor de ingave van een persoon heeft u een bewijs van identificatie nodig.
Dit geldt zowel voor een contact, een lasthebber en een begunstigde.
Bij de ingave van een organisatie zijn er meerdere documenten verplicht.
Voor een uiteindelijke begunstigde dient u een document te downloaden, in te vullen en opnieuw toe te voegen.
Wanneer u de screening van een contact hebt doorlopen, wordt er voor dit contact een risicoprofiel berekend. Dit Risicoprofiel is bedoeld als een raming van hoe waarschijnlijk het is dat het contact in breuk kan zijn met de AntiWitWas wetgeving. Het is bedoeld als bewustmaking voor de makelaar en een inschatting van hoe alert deze moet zijn bij zaken doen met dit contact.
Het risicoprofiel wordt specifiek berekend met het oog op een transactie.
Er kan een risico profiel opgemaakt worden voor zowel Kopers als Verkoper.
Per contact kunt u ook een geactualiseerde versie van het contact maken. Dit door eerst de screening bij te werken en vervolgens het risicoprofiel opnieuw berekenen.
Voor hetzelfde contact kan u ook een risicoprofiel aanmaken als verkoper én als koper.
Een cliënt is één van de partijen waarvoor u de aan- of verkoop behandelt.
Het kan gaan om één cliënt of meerdere cliënten.
Zij zijn de opdrachtgevers.
De contractspartij is de tegenpartij in de transactie.
Het kan gaan om één of meerdere contractspartijen.
Wanneer u bij het ingeven van een cliënt of een contractspartij (binnen een transactie) geen enkel contact kunt ingeven, dan is er voor geen enkel contact een aanvaard risicoprofiel beschikbaar.
Voor elk gebruik van het contact moet er een nieuw risicoprofiel aangemaakt worden. Elk contact mag per versie maar één keer gebruikt worden in een transactie,
Nota: Contacten met een geweigerd risicoprofiel kunnen niet gebruikt worden in een transactie.
Wenst u een contact voor een tweede transactie te gebruiken, dan dient u eerst het contact bij te werken in het menuonderdeel "Contacten".
U zoekt het contact, bekijkt het detail, klikt op de knop 'bewerken' en u bewerkt de gegevens van het contact, om vervolgens een nieuw risicoprofiel te berekenen.
Pas wanneer er een bijgewerkt risicoprofiel is, zal u het contact kunnen toevoegen aan de transactie.
"Contact" is de benaming voor iedere partij waar u mee in contact bent geweest.
U dient voor iedere partij, persoonlijk of organisatie, een contact aan te maken.
Wanneer u een organisatie aanmaakt als contact, dan moet u hierbij ook de "lasthebbers" en de "begunstigden" ingeven.
Een "lasthebber" is de lasthebber van de organisatie, de persoon die de dagdagelijkse werking van de organisatie verwaarborgt. "personen voor wie het dagelijks beheer of de dagelijkse leiding van deze verenigingen of organisaties de voornaamste bedrijvigheid uitmaakt"
De "begunstigde" van een organisatie is de natuurlijke persoon(en) of rechtspersoon(en) die een aandeel van meer dan 25% hebben in de organisatie.
De lasthebbers en begunstigden moeten soms niet worden ingegeven, als de informatie van een derde zaak aanbrenger voldoende wordt geacht.
Wanneer een contact volledig is ingegeven, moet u voor het contact een "risicoprofiel" berekenen.
Een risicoprofiel wordt ofwel berekend als verkoper ofwel als koper, afhankelijk van de rol die uw contact in de transactie speelt.
Het risicoprofiel geeft weer of er al dan niet een verhoogde waakzaamheid moet zijn.
U vindt meer informatie rond de risicoprofielen bij "wat is een risicoprofiel?".
De "uiteindelijke begunstigde" is de begunstigde binnen een persoonlijk contact, wanneer het persoonlijk contact niet voor eigen rekening handelt. De uiteindelijke begunstigden zijn de natuurlijke personen die de entiteit bezitten, of
controle uitoefenen, direct of indirect, over de entiteit (bijvoorbeeld via tussenliggende vennootschappen).
Wanneer u een ingave doet van een contact, een risicoprofiel of een transactie, wordt op het einde steeds een waakzaamheidsniveau gepubliceerd.
*Vanwege een wijziging bij de CFI/CTIF zullen meldingen vanaf 01/10/2024 niet langer automatisch worden doorgestuurd. Via de AWW-tool kunt u een bestand downloaden dat u vervolgens zelf moet indienen via het goAML-portaal van de CFI/CTIF. In de AWW-tool zal ook een stappenplan beschikbaar zijn met instructies voor het indienen.
Het aanvaardingsdocument is een samenvatting van de gegevens van uw contact.
In dit aanvaardingsdocument worden de luiken "identificatie", "derde zaakaanbrenger" en "screening" opgenomen.
Dit document is in PDF-formaat en kunt u opslaan of afdrukken om bij uw dossier te voegen.
Het verslag atypische verrichtingen is een samenvatting van de transactie.
Het verslag wordt automatisch gegenereerd na de betaling van uw transactie.
Dit document is in PDF-formaat en kunt u opslaan of afdrukken om bij uw dossier te voegen.
De meldingspagina is een overzichtspagina van de wijzigingen aan contacten en transacties.
Wanneer de antiwitwas-verantwoordelijke het nodig acht om een melding te doen bij het CFI* (Cel voor Financiële Informatieverwerking) dan wordt het risicoprofiel of de transactie geblokkeerd tot er een antwoord van het CFI beschikbaar is.
Het CFI* analyseert of er met het risicoprofiel / de transactie wel of niet mag verder gewerkt worden. Zij communiceren verdere stappen na hun analyse.
*Vanwege een wijziging bij de CFI/CTIF zullen meldingen vanaf 01/10/2024 niet langer automatisch worden doorgestuurd. Via de AWW-tool kunt u een bestand downloaden dat u vervolgens zelf moet indienen via het goAML-portaal van de CFI/CTIF. In de AWW-tool zal ook een stappenplan beschikbaar zijn met instructies voor het indienen.
Het zoeken in AntiWitwas kan ofwel op de pagina "Contacten", ofwel op de pagina "Transacties".
Op de pagina "Contacten", kunt u zoeken naar een contact. U gebruikt hiervoor het zoekveld links in beeld.
Op de pagina "Transacties", kunt u zoeken naar een transactie. U gebruikt hiervoor het zoekveld links in beeld.
Op de overzichtspagina "Contacten" kunt u de contacten filteren.
U beschikt over volgende filters:
Op de overzichtspagina "Transacties" kunt u de transactiesfilteren.
U beschikt over volgende filters:
Enkel de bestandstypes .doc, .docx of .pdf zijn bruikbaar in AntiWitWas.
De Wallet is de portefeuille van de organisatie.
Via de Wallet kunnen op een gestructureerde manier, verschillende verrichtingen bijgehouden worden.
De Wallet wordt gebruikt in AntiWitwas, maar ook in andere tools die betalende diensten aanleveren.
U dient eerst de Wallet op te laden alvorens u een transactie kan afronden in AntiWitwas.
U kan de Wallet beheren door rechts bovenaan op uw naam gevolgd door de organisatie te klikken.
In het menu kiest u voor "Wallet". Dit brengt u naar het beheer van de Wallet van uw organisatie.
De prijs van de berekening van een waakzaamheidsniveau van een transactie (risicoprofiel) bedraagt €19,00 (excl. BTW)
De screening en het berekenen van het waakzaamheidsniveau van uw cliënten (en contractspartijen) op zichzelf is volledig gratis!
Pas wanneer u deze samenbrengt in een transactie en hiervan de nodige vragen beantwoordt, zal er een betaling aan te pas komen.
Per berekening van een waakzaamheidsniveau van een transactie wordt de Wallet van de actieve organisatie verminderd met de prijs inclusief BTW.
Door op de knop "Betalen" te klikken, wordt automatisch het bedrag afgetrokken van de wallet.
Zorg er dus zeker voor dat het saldo van uw wallet hoog genoeg is om een opzoeking te kunnen uitvoeren.
Meer informatie rond het opladen van de Wallet van de actieve organisatie, vindt u bij "Hoe laad ik het saldo van mijn wallet op?".
U kan de Wallet van de actieve organisatie beheren, door rechts bovenaan op uw naam gevolgd door de organisatie te klikken.
In het menu kiest u voor "Wallet". Dit brengt u naar het beheer van de Wallet van de organisatie.
Door op "Opladen" te klikken, kunt u de Wallet van de organisatie opladen.
De Wallet kan u opladen aan de hand van een online betaling of een overschrijving.
Maakt u gebruik van een online betaling, dan laadt de Wallet bij een geslaagde betaling automatisch op.
De online betalingsmogelijkheden zijn: Bancontact en Maestro.
Het minimumbedrag voor een online oplading is €50.
Bij het gebruik van een overschrijving, moet u rekening houden dat de Wallet pas enkele dagen later zal opgeladen worden.
Vergeet zeker niet om gebruik te maken van de gestructureerde mededeling. Enkel via de gestructureerde mededeling zal de Wallet automatisch opgeladen worden.
U kan per transactie een transactiebon vinden in de Wallet van de actieve organisatie.
U klikt hiervoor, eens aangemeld, rechtsboven op uw naam en organisatie, en kiest in het keuzemenu voor “Wallet”.
U klikt vervolgens op de knop “Bekijk transacties”, waar u een overzicht van uw transacties zal kunnen raadplegen.
Naast elke transactie die voltooid is, kunt u de download-knop zien staan, om een transactiebon te raadplegen.
Op de transactiebon vindt u de details van de betreffende transactie, zoals, referentie, transactie, datum en bedrag.
Let op, een transactiebon is geen factuur. Voor het geleverde product of dienst wordt periodiek een factuur bezorgd.
Windows:
Mac:
Surf naar http://test.eid.belgium.be/ en klik op "Start de test".
"Test geslaagd" wil zeggen dat alles correct werd geïnstalleerd en u verder kan naar onze toepassing.
Indien de test niet slaagt, is er wellicht ergens iets fout gelopen. Overloop alle stappen en vergeet zeker niet de computer te herstarten.
Een probleem dat zich voordoet bij de eID-software.
U dient de correcte versie van JAVA te installeren.
Hiervoor volgt u de instructies van de foutmelding of downloadt u de versie zoals in de foutmelding aangegeven.
De fout die u krijgt, wil zeggen dat het certificaat van uw eID niet correct tot bij de browser geraakt ter verificatie.
Vaak lost het sluiten van alle browservensters (browser in zijn geheel dus) en het heropenen van de browser (Chrome / Mozilla Firefox met eID add-on / Edge / Safari / ...) het probleem al op.
De oorzaak van deze foutmelding ligt meestal in het plaatsen van de eID-kaart wanneer de browser reeds geopend staat.)
Moest dit het probleem voor u niet oplossen, kan u best even de computer heropstarten, maar met uw eID-kaart in de kaartlezer en de kaartlezer aangesloten tijdens het herstarten.
Na het opnieuw opstarten, opent u de browser (Chrome / Firefox met eID-add on / Edge / Safari /...), surft wederom naar de website van AntiWitwas( www.antiwitwas.be) en probeert de aanmelding opnieuw.
Indien het na bovenstaande stappen nog niet moest lukken, dient u wellicht de certificaten nog te valideren in de eID-Viewer.
Dit doet u door opnieuw alle browservensters volledig af te sluiten, de eID-viewer te openen en bovenaan te klikken op het derde tabblad ‘Certificates’.
Vervolgens selecteert u uw naam met ‘Authentication’ erachter; u vinkt onderaan het vakje aan bij ‘Always validate certificate trust’ en klikt op ‘Validate now’.
U herhaalt deze stappen voor uw naam met ‘Signature’ erachter.
Zodra de certificaten werden gevalideerd, surft u naar test.eid.belgium.be en voert de eID-test uit.
Bij een positief resultaat kunt u opnieuw naar AntiWitwas( www.antiwitwas.be) surfen en opnieuw proberen aan te melden.
Als deze test niet slaagt na het doorlopen van alle bovenstaande stappen, gelieve dan een andere browser te proberen. (Mozilla Firefox met apart geïnstalleerde eID add-on / Google Chrome )
In uitzonderlijke gevallen dient u eveneens na te gaan of uw antivirus/firewall de verbinding niet tegenhoudt.
Indien aanmelding nog steeds niet lukt, contacteer ons dan gerust terug, eventueel met een printscreen van het volledige scherm van de foutmelding in de test of van het punt waarop u vast loopt.
U gebruikt wellicht een computer met Windows XP en wellicht ook Internet Explorer als browser.
U dient een nieuwer besturingssysteem te installeren ofwel voorlopig Google Chrome als browser te gebruiken (best zelfs beide).
Wanneer uw Mac (Apple computer) vraagt naar het "sleutelhangerwachtwoord", bedoelt men hier standaard het wachtwoord van de computer mee.
Echter is het zo dat, wanneer u werkt met een eID-toepassing (zoals KadasterFinder), en u heeft gekozen om zich aan te melden met eID, men hier de pincode van uw eID-kaart bedoelt.
Op Windows gebruikt u best Google Chrome of Firefox. Vergeet bij Firefox niet de eID add-on te installeren!
Op Mac gebruikt u best Firefox. Vergeet hierbij niet de eID add-on te installeren!
Echter kan het zijn dat de standaardbrowser (Internet Explorer op Windows, Safari op Mac) ook werkt.
Een medewerker die zichzelf registreert binnen een organisatie, zal de melding krijgen "wachten op bevestiging" en dient bijgevolg bevestigd te worden door de beheerder.
Als beheerder klikt u, na aanmelding, rechts bovenaan op uw naam en kiest vervolgens "Mijn organisaties" in het menu.
Er zal een oranje aanduiding zijn op uw overzichtspagina wanneer er medewerkers op “wacht op bevestiging” staan.
U kunt hier op klikken om u onmiddellijk naar deze pagina te begeven.
U klikt op de knop “wacht op bevestiging” en dient de medewerker binnen de organisatie te bevestigen.
U kan hierbij kiezen of u de medewerker ook beheerder wilt maken en u kan de medewerkersinformatie aanpassen.
Op het volgende scherm zal u de toegangsrechten voor de geregistreerde tools kunnen instellen.
Dit kan natuurlijk enkel op voorwaarde dat de medewerker de eID kaart gekoppeld heeft aan zijn/haar profiel en over de nodige erkenningen beschikt.
U kan ons steeds bereiken via support@antiwitwas.be. Wij doen ons uiterste best u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien.
Gelieve in uw mail duidelijk te vermelden wat uw vraag precies is of welke foutmelding u exact tegen zou komen.
Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden, een schermafbeelding van het probleem aan uw mail toevoegen is bijgevolg altijd welkom.
Graag ook vermelden welke browser u gebruikt en met welk besturingssysteem u werkt (Windows …, Mac OS X…). Dit helpt ons vaak al een stap verder.
Raadpleeg de meest gestelde vragen of contacteer ons